.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تکدی گری و سیاست های مقابله با آن
آزاده آرایی
تکدی گری و سیاست های مقابله با آن

تکدی گری هر گونه در خواست از مردم در انظار عمومی برای رفع نیازهای مادی خود با زیر پا گذاشتن شئونات انسانی و اجتماعی است. متکدیان کسانی هستند که با زیر پا گذاشتن شخصیت خودشان از عواطف، احساسات و روحیه انسان دوستانه مردم سوء استفاده می کنند. از منظر جامعه شناختی تکدی را می توان نوعی انحراف اجتماعی به حساب آورد.
 شیوه های متداول تکدی گری
یکی از شیوه های رایج در بین متکدیان، تغییر شکل صورت و لباس، تغییر حالت دادن اندام های بدن و تظاهر به فلج و کوری و بیماری است. استفاده از زنان و کودکان نیز شیوه رایج دیگری است. وقتی وارد شهر می شویم مخصوصاً زمانی که بازار خاصی در روزهای خاصی دایر می شود، با افرادی رو به رو می شویم که از نظر جسمی معلول اند که به جای زندگی کردن در بهزیستی، چنان در خاک ها بر روی زمین غوطه ور می شوند که شهروندان را تحت تأثیر قرار می دهند. این افراد معلول، خودشان وارد این مکانها نمی شوند بلکه باندهای موجود در این زمینه، این افراد را طعمه خودشان قرار داده و آنها را در سطح شهر پخش می کنند و عصرها به جمع آوری آنها مشغول می شوند. متکدیان به شکل دیگری هم ظاهر می شوند. مادر میانسال و زن جوانی را هم می توان دید که با سر و وضعی درست و آبرومند، شهروندان بویژه زنان را به کنجی می کشانند و می گویند کیفشان را جا گذاشته یا دزدیده اند.
 علل عمده تکدی گری
فقر، بیکاری، مهاجرت از روستا به شهر، پایین بودن درآمد شغل اصلی و جبران آن با تکدی گری، اعتیاد و تهیه هزینه مواد مخدر، فرار از منزل و تأمین معاش بوسیله تکدی گری و... را می توان از عوامل عمده تکدی گری نام برد.
 آثار و پیامد تکدی گری
گدا که بدون ارائه هیچ نوع کار و خدمتی برای دیگران، از آنها چشمداشت کمک و توقع پول دارد،آثار و عوارض مختلفی را در جامعه بجا می گذارد. زشت کردن چهره شهر و بجا گذاشتن تأثیرات روحی و روانی بر شهروندان خود می تواند عامل مهمی در تن پروری و بی رغبتی به کار و تلاش باشد. وقتی یک متکدی بتواند بدون هیچ نوع خستگی و زحمت صدها هزار تومان به جیب بزند، این خود عاملی در کاهش بهره وری نیروی کار است. وقتی در پشت پرده باندهایی وجود داشته باشند که این افراد را به گدایی وادار نموده و خود پول بدست آمده را به جیب بزنند، روشن است که این عمل چه ضربه ای به اقتصاد وارد خواهد ساخت. در اینجا هم از مردم سوء استفاده می شود که به چنین افرادی پول می دهند و هم از گدایان (معلولین رها شده در خیابانها)،که به خودشان چیزی نمی رسد. در واقع پول اصلی به جیب باندها می رود.
 راهکارهای مقابله با تکدی گری
دین اسلام برای مقابله با مسئله تکدی گری اندیشیده و راه حل هایی را ارائه داده است. در این ارتباط رسیدگی و مراقبت از بیماران، معلولین، از کار افتادگان، آسیب دیدگان، محرومان را مطرح و از جمله وظایف حکومت اسلامی و امت اسلامی قلمداد نموده است و از طرف دیگر با پدیده تکدی گری به عنوان یک حرفه، برخورد کرده وآن را فعل حرام دانسته است. از جمله راه حل ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1) ادغام و همکاری هماهنگ نهادها و خیریه ها در یک تشکیلات منسجم جهت جمع آوری امکانات برای مقابله با پدیده تکدی. بعنوان مثال شهرداری ها می بایست همه این افراد را در سطوح مختلف شهر جمع آوری کنند.
2) قانونی کردن مقابله و مبارزه با تکدی و معرفی قضایی و حقوقی رفتار تکدی گری به عنوان عملی که نقض قانون می شود.
3) برخورد قاطع با متکدیان حرفه ای که به یک نوع زندگی انگلی خو گرفته اند.
4) یکی دیگر از روش ها، فرهنگ سازی وآگاهی مردم برای مقابله با این پدیده است. اگر چه تغییر و شکل دادن فرهنگ جدید، کمی زمان می طلبد ولی امکان پذیر است.
دست طمع چو پیش کسان می کنی دراز پل بسته ای که بگذری ز آبروی خویش

آزاده آرایی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

علی 11 دي 1390
سرکار خانم آرایی. لطفادر خصوص درمان تکدی گری درشهر نظر تخصصی ارائه فرمایید.مسئول محترم سایت،لطفا مطالب بررسی وسپس درج گردد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.043 seconds.